Covid-19 information
Pressemeddelelse om virkningerne af covid-19-epidemien på Celltech A/S´s operationer og leverancer
- Resume
Som vi alle har kunnet følge med i nyhederne, er en covid-19 coronavirus-epidemi fra Kina spredt ud i verden. Det overordnede billede af epidemiens konsekvenser for vores produkter og leverancer begynder nu gradvist at tage form.
Produktionstiderne for mange produkter, der er fremstillet i Kina, men også for andre produkter, forventes at blive forlænget med 1-2 måneder, og derudover vil forsendelserne tage længere tid end hidtil. Vi beder dig derfor kontakte os vedrørende dine fremtidige behov og sende din ordre tidligt nok.
- Fremstilling af produkter
Ved epidemiens udbrud karantænerede de kinesiske myndigheder visse områder (især byen Wuhan og Hubei-provinsen) og forsinkede opstart efter det kinesiske nytår, et par uger. Selvom fabrikker allerede er genstartet, har udnyttelsesgraden i de fleste tilfælde været mellem 40 og 60%. Årsagen hertil er ikke kun manglen på komponenter, men også manglen på personale på grund af karantæneperioden på 14 dage for arbejdstagere, der vender tilbage fra andre provinser. En karantæne som forhindrer folk i at vende tilbage til arbejde fra visse steder. Derudover er arbejdskraftens adgang til arbejdspladser hæmmet af lokale begrænsninger for offentlig transport.
Da sygdommen nu spreder sig til større leverandørlande i Sydkorea (Samsung og LG celler) og Japan (battericeller og PCM/BMS komponenter), vil leveringstider og priser for komponenter også blive påvirket.
Celltech Groups eget fabrik i Zhongshan, Guangdong-provinsen, Kina, åbnede igen med en fritagelse allerede den 19. februar 2020, og de fleste af dens ansatte er allerede vendt tilbage til fabrikken. Afviklingen af den eksisterende ordrereserve vil tage et par uger mere, især når ikke alle underleverandører er i fuld gang. Leveringstider for celler er nu steget med 1,5 måneder, leveringstider for andre komponenter er steget, og priserne er steget. Specielt ved nye ordrer forventes produktionstider på 1-2 måneder.
Selvom de fleste af de produkter, vi sender, er produceret uden for Kina, er mange producenter stadig afhængige af kinesiske komponenter. Derudover er mange kunder, der tidligere har købt kinesiske produkter, nu nødt til at købe alternative produkter, for eksempel fra europæiske producenter på grund af forsyningsproblemer. Af disse grunde vil vi også se leveringstidsudfordringer for ikke-kinesiske produkter.
- Transport
Når de kinesiske fabrikker vender tilbage med fuld produktionsstyrke, vil næste flaskehals være transport af materialer og produkter. Der forventes prisstigninger fra Asien til Europa med forsinkelser på flere uger, især for forsendelse. Dette påvirker ikke kun kinesiske forsendelser, men gør også transport fra Japan og Sydkorea for eksempel vanskeligere.
(a) Indenrigs vejtransport i Kina
Ud over fabriksstyrken påvirker min karantæne indenrigstrafikken.
Manglen på transportører medfører forsinkelser i containertransport til både afhentning og levering, og øger desuden omkostningerne. En 1-2-ugers karantæne med trans-provinsielle transporter vil bremse landtransport og mangel på chauffører og lastbiler kombineret med trafikbegrænsninger, vil medføre flaskehalse i vejtransport. Imidlertid er der gjort en indsats for at strømline trafikken ved at fjerne trafikbegrænsninger og reducere bureaukratiet for chauffører. I begyndelsen af marts er trafikken inden for provins- og kommunegrænser allerede forbedret, og f.eks. i det nordlige Kina e næsten normaliseret. For landtransport er transporttiderne stadig længere end normalt.
(b) Havne og søtransport
Alle Kinas største havne er operationelle, men opererer i et lavere niveau på grund af mangel på arbejdskraft. Opsamling, læsning og losning er blevet bremset ned på grund af mangel på havnearbejdere og chauffører, hvilket forårsager overbelastning i havneområder og terminaler. I Shanghai vendte kun omkring halvdelen af afskibere og lossere tilbage til arbejdet den 10. februar, og containere kunne ikke afhentes fra havne på grund af mangel på transportører.
Der er overbelastning især i havneområderne Ningbo, Shanghai og Tianjin. Wuhan havn er i øjeblikket lukket. På grund af overbelastning frafaldt de fleste kinesiske havne oplagringsgebyrer i havneområdet indtil 9. februar, men siden er de begyndt at opkræve igen.
Mange afgange fra Asien til Europa er aflyst, hvilket giver meget mindre kapacitet til rådighed indenfor søtransport end i normale situationer. Rederierne har fortsat annulleret deres afgang i begyndelsen af marts. På grund af den svage efterspørgsel og forventes først stabiliseret først i slutningen af marts. Der forventes også betydelige forsinkelser i feeder-trafikken fra europæiske havne til Danmark.
I øjeblikket er det umuligt at forudsige, hvordan situationen i havne vil udvikle sig, når produktionsniveauerne stiger og ved fuld kapacitet. Det forventes, at havne vil blive overbelastet, og der vil være en mangel på håndterings kapacitet, hvilket vil resultere i flere uger med forsinkelser i importtider og højere transportomkostninger.
Anden transport til Europa, for eksempel fra Japan, Sydkorea, Vietnam og Filippinerne, påvirkes også af mangel på kapacitet.
(c) Luftfragt
På grund af begrænset fragtkapacitet, er trængsel i luftfragtterminaler og lagre også stigende. Ligesom i havne, er overbelastning forårsaget af personale mangel, restriktioner m.v. Situationen ved Shanghai lufthavnsdepoter er særlig dårlige. På grund af overbelastning, kan ingen garantier speditions tid sikres. Kontinuerlig belastning medfører forsinkelser i forsendelser, og der er indført yderligere afgifter for nedetid.
Alle lufthavne i Kina og Hong Kong (SAR, Kina) er operationelle bortset fra Wuhan Lufthavn, som kun er åben for nødhjælp. Luftfragtstationer er også operationelle, men eksport / importforsendelser behandles med en forsinkelse.
Fragtplads fra Kina og Kina er en udfordring, da passagerfly kapaciteten stadig, i vid udstrækning, er ude af markedet. Som et resultat heraf er prisniveauet steget markant, og kinesiske eksport- og importforsendelser prissættes i øjeblikket pr. Forsendelse. I begyndelsen af marts er næsten al passager flykapacitet stadig manglende fra det kinesiske marked. Mange flyselskaber har allerede bebudet, at de ikke vil flyve til kinesiske lufthavne i april. For luftfragt ændrer situationen sig ikke i den nærmeste fremtid. Imidlertid opererer mange virksomheder fly til Hong Kong normalt.
Kurérleverancer fra Hong Kong til Danmark har imidlertid fungeret næsten normalt.
- Hvad kan vores kunder gøre i denne situation?
Vi vil kontakte dig, hvis skemaerne for dine eksisterende ordrer ændres, eller hvis der er væsentlige ændringer i komponent / fragtpriser.
Det vigtigste er, at du holder os ajour med dine øjeblikkelige behov og sender os regelmæssige prognoser. Lad os også vide, om din tidsplan ændres på grund af mulige problemer med adgang til andre komponenter.
Send din ordre i god tid eller drøft mulige løsninger med os. Hvis du ikke er i stand til at forpligte dig til en bestemt tidsplan for nuværende, kan vi drøfte om en mulig udsættelse af din ordre eller i fællesskab aftale at købe kritiske komponenter til vores lager.
Selvfølgelig håber vi alle, at situationen hurtigt vil vende tilbage til det normale.
Med venlig hilsen
Celltech A/S
Celltech Gruppen